Ett blixtinlägg!
Hej hej,
Jag sitter på Bokelundaskolan och har rast mellan två lektioner. Idag har jag vikarierat i svenska, franska (!) och NO av alla ämnen. Skolan är ju inte så stor och klasserna överlag är mindre än på andra skolor, men när man sitter som vikarie i en franskagrupp som består av EN elev är det rent av löjligt! Det har med andra ord varit lättförtjänta pengar idag. Nu har jag dessutom ett hål på 2h 40min innan sista lektionen drar igång. Då ska jag ha 8 elever. Och ja, skolan är ständigt nedläggningshotad för att det är för få elever. Förståeligt...
För att fördriva tiden läser jag den inte fullt så positiva boken "Hets - en bok om skolan" av den marxistiske debattören och statsvetaren Sven-Eric Liedman. Marxismen är för övrigt min favorit av samhällsteorier! Just i denna bok behandlas problemet med betygsättning. Hur kan kunskapskvaliteter översättas till en bokstav på ett betygsdokument (ett kvantitativt sätt att mäta) utan att kvaliteterna som skall mätas omvandlas till kvantitativa faktakunskaper? Mkt intressant att beakta just i mina ämnen historia och samhällskunskap. Bra resonemang, ngt förhastade slutsatser (slopa betygen), läsvärd i en lärarsläkt!
Här kommer bokomslaget: